فین تیوب اکسترود

فرایند تولید فین تیوب اکسترود :

فین اکسترود در ابتدا لوله ی آلومینیومی یا مسی می باشد که لوله اصلی داخل آن خشاب گذاری شده و در دستگاه فین زنی توسط سه محور ( در هر محور حدود چهل دیسک مختلف وجود دارد ) تحت فشار قرار میگیرد و در نهایت فین تیوب تولید می شود.

طراحی و ساخت فین تیوب اکسترود :

جنس لوله و پره در فین تیوب اکسترود عمدتا مختلف می باشد، لوله اصلی از هر جنسی و آلیاژی میتواند باشد و فین ها از جنس آلومینیومی و یا مسی می باشند( فین مسی بخاطر گران بودن مس مقرون به صرفه نیست و در صنعت به ندرت استفاده می شود.) که مطابق با فاکتورهای طراحی (نظیر افت فشار و همچنین فشار سیال و خورندگی سیال) ضخامت، قطربیرونی و جنس لوله مرکزی مشخص میگردد و مطابق استاندارد فین اکسترود بر روی لوله اصلی (Core Tube) باFPI مشخص ساخته می شود.

تصاویر زیر دو نمونه از فین تیوب های اکسترود تولیدی شرکت فین رو تاک صنعت می باشد:

فین تیوب اکسترود( لوله اصلی کربن استیل و فین آلومینیومی می باشد.)

فین تیوب اکسترود ( لوله اصلی استنلس استیل و فین مسی می باشد.)

در تولید فین تیوب اکسترود عمدتا از استاندارد های تیوب(Tube) استفاده می شود اما گهگاهی در شرایط خاص طراحی، طراحان از استاندارد های پایپ(Pipe) تبعیت میکنند، لازم بذکر است که این شرکت توانایی آن را نیز دارد که برای پایپ نیز عملیات فین زنی را انجام دهد.

تفاوت تیوب(Tube) و پایپ(Pipe): پایپ و تیوب هر دو به معنی لوله می باشند اما تیوب ها عمدتا در تولید تجهیزاتی که وظیفه انتقال حرارت را دارند استفاده میشوند و پایپ ها برای انتقال سیالات استفاده می شوند. در تیوب قطر خارجی و در پایپ قطر داخلی اهمیت دارد. به عنوان مثال وقتی می گوییم لوله 1 inch ، اگر منظور تیوب 1 inch باشد یعنی قطر خارجی لوله 25.4 mm است ولی اگر منظورمان پایپ 1 inch باشد به این معنی است که قطر داخلی لوله 25.4 mm می باشد.

FPI چیست؟

FPI که مخفف Fin Per Inch است، پارامتر معرفی تراکم فین ها می باشد که در فین تیوب اکسترود تعداد فین ها در هر اینچ بین 9 الی 11 می باشد. و عمدتا از FPI=10~11 استفاده می شود. این پارامتر را براساس تعداد فین ها در هر متر (FPM) نیز ممکن است گزارش کنند.

در فین تیوب های تولیدی شرکت فین روتاک صنعت معمولا اندازه قطر بیرونی لوله اصلی 5/8 ، 3/4 ،1 ، 1¼، 1½و 2 اینچ می باشد. جنس لوله ها و جنس پره بصورت دلخواه و مطابق با نیاز مشتری طراحی و تهیه می گردد .تعداد پره ها بصورت معمول 9 ، 10 ، 11 عدد درهر اینچ می باشد. ضخامت پره ها بصورت متوسط 0.4 میلیمتر و طول لوله و قابلیت برش مطابق با در خواست مشتری می باشد.
قابل ذکر است شرکت فین روتاک صنعت آمادگی خود را جهت طراحی، ساخت و تامین انواع دستگاههای فین زنی بصورت High Finned ,Low Finned با تکنولوژی داخلی و خارجی دارا می باشد.