کولر های هوایی

طراحی ایر کولر

طراحی بهینه کولرهای هوایی وابستگی زیادی به انتخاب و طراحی فین دارد، به گونه ای که میزان انتقال حرارت، افت فشار و راندمان سیستم در کولر هوایی را تحت عملکرد و راندمان خود قرار خواهد داد. این شرکت با توجه به بهینه سازی و ارزیابی پارامترهای موثر در طراحی فین برای یک انتقال حرارت مورد نیاز فرآیندی، تاثیر تغییر در پارامترهای طراحی از جمله شکل هندسی، ضخامت و ارتفاع فین، اثر مقاومت حرارتی بر تعداد فین و همچنین فاکتور بسیار مهم( FPI تعداد فین بر اینچ) را مورد ارزیابی قرارمی دهد.

ساخت ایر کولر

كولر هوايي يك مبدل حرارتي است كه سيال خنك كننده آن هوا است. سيال خنك شونده مي تواند گاز، مايع يا دو فازي باشد، يا حتي ممكن است در ورودي گاز و خروجي دوفازي باشد، در ايران اين سيال خنك شونده معمولاً انواع هيدروكربن ها مي باشد چرا که كولر هاي هوايي در صنعت نفت بیشتر استفاده می شوند.

در یک کولر هوایی سيال خنك شونده از داخل يك سري لوله عبورکرده و هوا با برخورد به اين لوله ها سيال را خنك می كند. هوا مي تواند به صورت آزاد يا اجباري كار خنك كاري را انجام دهد، كه البته معمولاً نوع دوم كاربرد بيشتري دارد. در نوع اجباري از فن براي دميدن يا مكيدن هوا استفاده مي شود در حالی که در حالت آزاد یا طبیعی هوا به واسطه اختلاف چگالی جابجا می شود که در این حالت به یک دودکش برای سرعت بخشیدن به جریان هوا نیاز است. در شكل زير نماي كلي يك كولر هوايي كه از فن استفاده مي‌كند ديده مي شود:

اجزاء يك كولر هوايی

در شكل زير يك كولر هوايي را مشاهده مي كنيد، كه اجزاء آن مشخص شده اند:

Tube Bundle: به مجموعه فين تیوب ها سايدفريم هدر و نازل گفته مي شود كه در واقع اصلي ترين قسمت يك كولر هوايي است. همان طور كه گفته شد، طراحي ساير قسمت هاي كولر هوايي وابسته به طراحي باندل مي باشد.

Fin Tube: لوله هاي پره داري هستند كه سيال خنك شونده از داخل آنها عبور مي‌كند. پره‌هاي به كار گرفته شده به خاطر آن است كه سطح انتقال حرارت با هوا افزايش پيدا كند. به طوري كه اين سطح 20 تا 30 برابر سطح لوله است.
هر فين تیوب از دو بخش لوله اصلي و فين تشكيل شده است. تیوب معمولاً گرد و جنس آن از هر فلزي است كه بسته به شرايط بتواند، دما و فشار و نيز خوردگی را تحمل كند. طول این تیوب ها مي تواند از 6 تا 60 فوت باشد و قطر آنها معمولاً مي تواند از تا 2 اينچ تغيير كند. هر چند در بيش از 95% كاربردها از لوله هاي 1 اينچي استفاده مي شود.
فين مي تواند به صورت مارپيچي يا صفحه اي باشد. جنس آن معمولاً از آلومينيوم است كه ضريب انتقال حرارت بالايي دارد و شكل دهي و ساخت آن نيز راحت است.
در هر اينچ از لوله 9 تا 11 فين وجود دارد. ارتفاع آن (از سطح خارجي لوله تا نوك فين) از تا 1 اينچ مي تواند تغير كند. ضخامت هر فين نيز از 01/0 تا 035/0 اينچ می تواند تغيير ‌كند.

شستشو و تعمیرات ایر کولر

این شرکت افتخار این مهم را دارد که به عنوان اولین شرکت ایرانی،خدمات شستشوی کولر های هوایی را اجرا کند که به حول قوه اللهی در سال 93 با توجه به شرایط و تقاضای بازار، شرکت فین روتاک با بکارگیری تیم متخصص در این زمینه توانسته است رضایت کارفرماها از جمله نیروگاه اتمی را به دست بیاورد. شایان ذکر است که مواد مصرفی برای شستشوی تمامی اجزا کولر های هوایی از بهترین نوع موجود و دارای استاندارد جهانی می باشد.