مبدل حرارتی | Heat Exchanger

فهرست مطالب

طراحی مبدل حرارتی :

مبدلهای حرارتی تقریبا پرکاربرد ترین عضو در فرآیندهای شیمیایی اند و می توان آنها را در بیشتر واحدهای صنعتی دید. وظیفه آنها انتقال گرما از یک سیال به سیال دیگر است. این عملیات می تواند بین مایع –مایع ، گاز – گاز ، و یا گاز – مایع انجام شود. محاسبات طراحی مبدلها کاری طولانی و گاهی خسته کننده است. مثلا طراحی یک مبدل برای یک عملیات بخصوص نیاز به حدسهای زیادی دارد که با استفاده از آنها و طبق استانداردها می توان اندازه های یک مبدل مناسب را پیدا کرد. اما با استفاده از برنامه های رایانه ای تمام این محاسبات توسط رایانه انجام می شود و کاربر برای طراحی تنها باید شرایط عملیاتی و خواص سیالات حاضر در عملیات را وارد کند. نرم افزارHTRI یکی از این موارد است. این نرم افزار شامل برنامه هایی می شود که توانایی انجام چنین محاسباتی را برای مبدلها دارند.

نسخه ی نرم افزار& HTFSHTRI مربوط به سال 2006 می شود که توسط شرکت Aspen منتشر شده است. این بسته نرم افزاری شامل برنامه های زیادی می شود که برای طراحی مهمترین انواع مبدلها مناسب است. برنامهTasc+برای طراحی مبدلهای پوسته و لوله بکار می رود. برنامهAcol+برای مبدلهای گازی و کولرها است و برنامهPlate+نیز برای مبدلهای صفحه ای کاربرد دارد. همچنین برنامهTeamsبرای طراحی و محاسبات کامل ساختار مکانیکی مبدلهای پوسته و لوله مناسب است. البته این نرم افزار شامل برنامه های دیگری نیز می شود که برنامه های نرم افزارB-JACاز آن جمله هستند. برنامهHetranکاری مشابه برنامهTasc+انجام می دهد و برنامهAerotanنیز عملکردی مشابه برنامهAcol+دارد. برنامه های دیگر نیز در این نرم افزار وجود دارند که کاربرد کمتری پیدا می کنند. برنامه های جدیدHTFS+ نسبت به برنامه های سابقB-JACخصوصیات و برتری های ویژه ای دارند که در صورت کار با آنها خود به این موارد پی خواهید برد.

طراحي و توليد مبدل هاي حرارتي پوسته و لوله در ظرفيت هاي مختلف .مبدل حرارتي دستگاهي است كه براي انتقال حرارت موثر بين دو سيال گاز يا مايع به ديگري استفاده مي گردد.

ساخت مبدل حرارتی :

انواع مبدل های حرارتی :

  1. مبدل هاي هوا خنك ( Air Cooler )
  2. مبدل هاي پوسته و لوله (Shell &Tube )
  3. مبدل هاي صفحه اي (Plate Heat Exchanger)

محاسبه و طراحی مبدل حرارتی :

مبدل ها بر اساس استاندارد هاي آمريكايي (TEMA-ASME-BS-DIN)توسط نرم افزارهايي چون JEC-B, HTFS, ASPEN محاسبه و طراحي مي گردد. طراحي مبدل هاي حرارتي توسط تيم مهندسي و اجرايي شركت فين روتاك صنعت با در نظر گرفتن فاكتورهاي مهمي چون ضريب انتقال حرارت، اثر مغشوش كننده ها، فواصل بين آنها و افت فشار انجام مي گيرد.علاوه بر فاكتورهاي اصلي فوق مواردي از قبيل سرعت جرمي در پوسته، سرعت معادل پوسته در دو فاز پوسته و لوله ها نيز در ساخت مبدل تاثير مستقيم دارند.نوع چيدمان لوله ها بنا به ضرورت در دو آرايش مثلثي و مربعي خواهد بود.

در ساخت مبدل هاي حرارتي پس از اجراي مرحله محاسبه، طراحي و تامين مواد اوليه مناسب، برگه اطلاعات لازم توليد شامل دماي ورودي و خروجي پوسته، دماي ورودي و خروجي لوله، نوع چيدمان لوله ها، تعداد لوله هاي گذرنده با ابعاد و طول پوسته و لوله ها، تهيه و به بخش ساخت و توليد ارجاع مي گردد. اين بخش با در دست داشتن برگه اطلاعات توليد نقشه هالي اجرائي را توسط نرم افزارهايي چون Max Power – Autocad تهيه و جهت ساخت به بخش توليد ارجاع مي گردد. مبدل هاي ساخت اين شركت داراي يكسال گارانتي و ده سال خدمات پس از فروش مي باشد و خدماتي شامل محاسبه، طراحي، توليد، نصب و راه اندازي تعمير و نگه داري را شامل مي گردد.

موارد استفاده مبدل ها:اين مبدل ها علاوه بر كاربرد آنها در صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاهي، در مواردي چون صنايع دارويي، غذايي، شيميايي، رنگ، سيمان، تاسيسات، صنايع فلزي و كاني، آب و فاضلاب، لاستيك و پلاستيك، تهويه مطبوع و خودرو سازي نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.

شستشو مبدل حرارتی :

اگرچه امروزه پیشرفتهای شگرفی در امر تهیه و مصرف مواد شیمیایی در بهسازی آب برجهای خنک کننده، دیگهای بخار و همچنین مصرف افزودنی های متنوع در فرآیندهای مختلف شیمیایی حاصل گردیده است ، ولی گاهی دستگاههای تجهیزات صنعتی به خاطر عدم رعایت دستورالعملهای عملیاتی در کاربرد صحیح آنها و نیز به واسطه کیفیت پائین آبهای مناطق مختلف و یا عدم سازگاری مواد شیمیایی در محیط های آب و فرآیندی ، با مسائل تشکیل رسوب ، فولینگ ، ته نشست های حاصل از مواد خارجی و محصولات خوردگی و … مواجه می شوند که این موارد ، موضوع انتقال حرارت را در مبدل های حرارتی با مشکل مواجه می سازند. در صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی و کارخانجات تولیدی و نیروگاهها ، سعی بر این است که با استفاده از آب تصفیه شده و نیز اعمال بهسازی صحیح شیمیایی ، از بروز مشکل تشکیل رسوب و فولینگ در دیگهای بخار و برجهای خنک کننده پیشگیری نمایند تا حتی الامکان از توقفهای ناخواسته واحدهای تولیدی جلوگیری به عمل آورند . اگر چه شرکتها در این زمینه ، متحمل هزینه های عملیاتی ناشی از مصرف مواد شیمیایی و افزودنی های مختلف می شوند، ولی علیرغم تمامی تمهیدات، باز هم سیستم های صنعتی گاهی با بروز مشکل فوق الذکر مواجه می شوند.اگر چه با روش شستشوی شیمیایی می توان نسبت به چربی زدایی و رسوب زدایی سیستم ها اقدام نمود، ولی همواره سعی بر این است که با استفاده از یک روش صحیح و استاندارد از حداقل مواد شیمیایی مضر و خطرناک استفاده نمود و با مصرف بازدارنده های شیمیایی، خسارات را به حداقل ممکن کاهش داد . لذا شستشوی شیمیایی دستگاههای صنعتی عملاً به عنوان یک کار تخصصی مطرح می باشد. شستشوی شیمیایی مطمئن و موفق مبدلهای حرارتی نیاز به طراحی مناسب و مؤثر و اجرای آن دارد . بسیاری از مواد در مبدلهای حرارتی رسوب می کنند که این رسوبها به سبب کاهش ظرفیت انتقال حرارت مبدلها و کاهش میزان سیال جاری درون تجهیزات رسوب گرفته، منجر به کاهش بازدهی عملیات واحد می شوند . افزایش خوردگی فلز نیز نتیجه اکسید آن است و زیاد گرم شدن نیز به کاهش بازدهی کمک می کندکه افتخار داریم از معدود شرکت های انجام دهنده شستشوی انواع مبدل حرارتی می باشیم .